“RAW” PEBERNØDDER PT. II

“RAW” PEBERNØDDER PT. II

 IMG_6982

Min roomie og jeg sad her til aften, og manglede (endnu) en overspringshandling.. Vi gik – SELVFØLGELIG – i køkkenet ! Vi tog udgangspunkt i min tidligere opskrift på RAW PEBERNØDDER, og bestemte os for, at prøve at smide dem i ovnen..  Disse er dog ikke “ægte” RAW, da de jo er blevet bagt! Smagen på de bage pebernødder kommer meget tæt på smagen af originale pebernødder!! Mmm. Vi sidder pt. og guffer løs og drikker en kop chai-the til. Konsistensen er fast i midten, og har en dejlig sprød skorpe. Om de kan erstatte din mors hjemmebagte pebernødder (eller Karen Volfs) er selvfølgelig en smagssag, men vi vurderer, at de sagtens kan spises som et sundt alternativ, til de ellers noget så kalorierig pebernødder! (OBS: DOG IKKE SAGT, AT MAN SKAL SPARE PÅ KALORIERNE I DECEMBER MÅNED)!! Men hvis man, ligesom min roomie og jeg, gerne spiser pebernødder HVER DAG (og flere gange på én dag) i december, kan det daglige sukkerindtag snildt komme til at overstige det anbefalede på max. 10  % af ens samlede energiindtag.

k

Opskriften giver ca. 60 kugler, alt afhængig af størrelse på “pebernødderne”.

Ingredienser:

  • 2 dl dadler (jeg har brugt friske dadler)
  • 2 dl nødder (jeg har brugt mandler – men alle typer kan bruges, og blandes)
  • 1,5 tsk. pebernød krydderi, fx fra Dr. Oetker
  • Evt. en smule vand – dette afhænger af dadlernes konsistens, så prøv dig frem

To do:

  • Tænd ovnen på 180 grader
  • Put nødder, dadler, pebernød krydderi og lidt af vandet i en foodprocessor (har du en minihakker af god kvalitet, kan den også bruges)
  • Justér konsistensen med vand, indtil den er blød (men ikke flydende) – mine dadler var meget saftige, hvorfor jeg ikke behøvede at tilføre noget vand
  • Tril små kugler af ”dejen” og sæt dem på den bageplade med bagepapir (JO MINDRE, JO MERE SPRØDE BLIVER DE)
  • Bages i ovnen ved 180 grader i ca. 18 min. (justér bagetiden efter størrelserne, og hold øje med dem)
  • Lad pebernødderne køle af
  • Pebernødderne bør opbevares i en kagedåse for at sikre sprødheden i morgen (medmindre du har spist dem alle, inden du lægger låget på dåsen) 😉

foto 2

TIP:

  • Ønsker du at øge proteinindholdet kan du evt. blende lidt chiafrø med eller tilføje smagsneutral proteinpulver.
  • Du kan evt. bage halvdelen af portionen og lade den anden halvdel være ægte RAW 😉 Vi gjorde begge dele, så nu er køleskabet og kagedåsen fyldt med lækkerier.

 

foto 4

Rigtig god aften!  

– Anna

FØLG MIG PÅ BLOGLOVIN’ LIGE HER OG PÅ INSTAGRAM: @annaeiholm

20 thoughts on ““RAW” PEBERNØDDER PT. II

  1. Jeg skal helt klart prøve at lave dem! Jeg elsker pebernødder og kan egentlig kun lide dem fra Karen Wolf, hvilket ikke forhindre mig i at spise rigtig mange. Til december skal jeg skrive eksamensopgave, så det ville være rart med et sundt alternativ til Karen Wolfs pebernødder 😀
    Mange tak!

    //fitcathrine.blogspot.dk

  2. Hej Anna!!!
    Har i dag lavet disse sunde pebernødder!
    Hoooooold nu op hvor er det bare nemt og hvor smager de bare godt!
    Tusinde tak for den fantastiske sunde opskrift på sunde pebernødder 🙂

  3. MUMS siger jeg bare. Har du en opskrift til at stoppe med at spise dem igen:-) De smager jo MEGET bedre end “rigtige” pebernødder.
    Har også lavet brunkager med brunkagekrydderi i stedet. De smager også alt for godt:-)
    Tak for en super fin og inspirerende blog:-)

    • Hej Maria.

      Haha – desværre ikke. Jeg har også portioner klar hele tiden.. De er så gode ! 🙂
      Jeg lavede også brunkager i går..

      Og tak, for de søde ord.

      Knus

  4. Lækker opskrift! Den skal helt sikkert afprøves her i weekenden. Men ved du hvor læge de kan holde? er det kun et par dage eller flere uger ligesom almindelige pebernødder? 🙂 Hilsen Kathrine ❤

    • Hej Kathrine 🙂

      De kan sagtens holde en uge, hvis ikke længere.. Men de bliver dog lidt hurtigere bløde, men smager stsadig rigtig godt.. (Pssst: en tur på brødristeren fungere ret godt)

  5. Pingback: Healthy Christmas Cookies | Guldlok blog

Skriv et svar

