RISALAMANDE PÅ SKYR OG HYTTEOST

RISALAMANDE PÅ SKYR OG HYTTEOST

.. Jeg er en sucker for risalamande – og kunne leve af det året rundt! Jeg har slet ikke tal på, hvor mange gange jeg kører sådan en lækker portion ind hver eneste år i december. For ikke at glemme de minimum 2 portioner, som jeg spiser juleaften. Hvis risalamande laves på den traditionelle måde indeholder desserten en masse energi, i form af fed fløde, sødmælk og sukker. For at kunne spise denne dessert med lidt bedre samvittighed (og endda til morgenmad!!!) forsøgte jeg at ernæringsforbedre den, til en sundere og mere proteinrig dessert. Opskriften lavede jeg første gang i december sidste år, så de af Jer som følger mig på Instagram (@annaeiholm) har måske luret, at opskriften stammer derfra. Alle ingredienserne er altid at finde i mit køkken, og nu når julen inden længe (ja, om intet mindre end 44 dage skriver vi den 1. december) står for døren – vil denne opskrift blive en af favoritterne i december.

ris1

Ingredienser:

  • 1,5 dl skyr
  • 1 dl hytteost 1,5 %
  • En håndfuld hakkede mandler (Har du tid og overskud, så hæld kogende vand over mandlerne, smut dem og hak dem)
  • 1 tsk. vaniljepulver
  • Evt. et par dråber sødemiddel
  • Et par håndfulde bær (friske eller frosne) – hvis du bruger frosne, så husk at give dem et opkog på 1-2 minutter i mikroovnen, i en gryde eller overvæld dem med kogende vand. Du kan også bruge en klat blommekompot eller anden frugtpurré.

risalamande

To do:

  • Bland skyr, hytteost, hakkede mandler og vaniljepulver
  • Mos bærrene med en gaffel og bland dem evt. med lidt sødemiddel
  • Anret din dessert som du har lyst – enten i en skål, eller i et glas som en lille trifli.

ris4

TIP:

  • For at øge protein- og fiberindholdet kan du blande 1 spsk. chiafrø til risalamanden, hvilket jeg selv har eksperimenteret med i den version i glasset.
  • Lav den evt. som overnight-risalamande – så har du en nem og lækker morgenmad dagen efter.

Rigtig god weekend, kære læsere – tør nogen af Jer måske teste denne opskrift?

Anna

HUSK AT DU KAN FØLGE MIG PÅ BLOGLOVIN OG INSTAGRAM (@annaeiholm)

Reklamer

15 thoughts on “RISALAMANDE PÅ SKYR OG HYTTEOST

  1. Hvor er det altså bare genialt fundet på Anna! Jeg må tillade mig selv at spise en masse mælkeprodukter en sjælden gang (nu hvor jeg desværre er laktoseintollerant), og nyde sådan en lækker omgang sund dessert. Det ser forfærdelig godt ud 😀 Meget kreativt!
    Kh. Christina

    • Åh, kære Christina. Hvilke store ord, fra DIG (fru evig inspiration)!
      Ja, man er jo lidt begrænset i sin hverdag pga. Laktoseintolerance.. Har du altid haft det?

      Rigtig god weekend.

      – Anna

  2. Det her er seriøst blevet min nye ynglingsmorgenmad. Skyr blandet med hytteost!

    Har spist det de sidste to morgner, og har varieret med hvad jeg har puttet på 🙂

  3. Pingback: Selvforkælelse på en kold og kedelig søndag | katrineabsalonsen

  4. Virkelig lækkert!
    Jeg tilføjede 10 g protein pulver med vanille til halvdelen af portionen – det kan anbefales, hvis man ønsker et højere proteinindhold f.eks. i forbindelse med tung styrketræning 🙂
    Derudover toppede jeg med Minimum hindbærmarmelade med lavt sukkerindhold.

  5. Pingback: Sund snack // Risalamande | Lise Balslev

  6. Lavede den i dag til vores julebrunch, den blev spist op og vi er enige om at den kunne vi godt lave igen en anden gang

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s